Confronter le grand mensonge - L'affaire Al-Durah: ACT for Canada hosts Karsenty

Par P.A. Sévigny le 4 novembre 2010

“The truth is the only weapon we have to defend ourselves against lies.”
~ Philippe Karsenty

Pour la majeure partie de la planète, ça fait plus d'une décennie que le monde entier a vu le vidéoclip où le jeune de 12 ans Mohammad Al-Durah a supposément été tué par une volée de balles israéliennes près du carrefour de Netzarim dans la Bande de Gaza. À l’intérieur de quelques heures après que le caméraman Talal Abu Rahma ait filmé le corps du garçon se trouvant à côté de son père blessé, le journaliste français Charles Enderlin a ajouté un commentaire audio où l'histoire entière a été réduite en un court reportage qui a par la suite été télévisé à la télévision française et plus tard diffusé au monde entier à travers l'Internet.

karsenty_1.jpgSeulement quelques jours après les débuts du deuxième Intifada, l'image est devenue virale après avoir été rapidement transformée en une puissance iconique d'un étendard sur les lignes de front d'une guerre postmoderne et féroce de propagande étant combattue sur les ondes de la télévision et sur l'Internet. Alors que le débat à propos de l'image continuait à être propagée par les médias, elle a brusquement gagné son statut iconique où, comme dans l'art religieux au cours des siècles, le spectateur pouvait désigner quelque soit la signification qu’il voulait de l'image.

As anti-Zionism became the new anti-Semitism, French journalist Catherine Nay placed the Al-Dura media-borne image into its own historical context when she said it “cancels that of the Jewish child, his hands in the air before the SS in the Warsaw Ghetto.”

Alas, while there is little discussion about the historical context which probably defined the little boy’s fate after he was caught by Hitler’s SS, the discussion about the Al-Dura image is only beginning as good journalism and courageous journalists continue to prove the Al-Dura Affair was nothing less than an elaborate media-driven hoax.

During last month’s evening conference held in Westmount’s new Marionopolis campus auditorium, French media analysts and vice-mayor of Neuilly Phillipe Karsenty used the same power point presentation he used to defend himself against libel in a French court to convince his audience that the Al-Dura incident was nothing more than a made-for–TV scenario transformed into a mythic and iconic reality after it made its way onto the Internet. After thanking Act For Canada activists Evelyne Schahcter and Valerie Price for their courage and determination to fight for the public’s right to know the truth, Métropolitain Editor Beryl Wajsman introduced Karsenty as a warrior on the front lines of the battle for free speech against what he described as “an intellectual conspiracy…to de-legitimize the state of Israel,” Wajsman said Karsenty’s epic eight-year battle proves how dangerous weak journalism can be once it’s amplified by the anarchy of social networks fed by electronic media working at the speed of light squared. During his short but eloquent introduction, Wajsman also said the Al-Dura affair “was not an isolated incident,” and only part of a global intellectual mindset to reduce any and all free nations — particularly those allied to the United States and Israel — to being pariahs and eventually “the ultimate ‘autre’.”

karsenty_2.jpgDix ans après que Mohammed Al-Durah ait supposément été tiré et tué au carrefour de Netzarim, cela a pris à la justice française plus de huit ans pour décider finalement que Phillipe Karsenty avait exercé en bonne foi son droit de critiquer ce qui est vraiment arrivé à Mohammed Al-Durah. Dans une décision de 13 pages, une cour française a émis, de façon spécifique, que l’énoncé du caméraman Abu Rahma n'étaient pas crédible en forme ou en contenu.

After a ferocious and very expensive fight to defend himself against libel charges brought against him by both Enderlin and France ‘2’, one of the largest and more important television networks in the country, it took less than 15 minutes for Karsenty to use the same evidence he used in court to convince his audience the Al-Dura pictures were a fraud. As a number of witnesses provided conflicting versions of where, when and what actually happened to the boy, ballistic reports and further ballistic evidence about assorted bullet wounds combined with further evidence of another boy’s corpse being used to portray Al-Dura’s in the morgue, Karsenty’s conclusive research began to tear massive holes into what was the accepted narrative as to what happened to young Mohammad Al-Dura. Abu Rahma’s own videotape provides crucial evidence as a number of experts pointed out how there was no blood and none of the kind of visible trauma bullets can do to a person.

Considérant le fait que le père d'Al-Durah, Jamal, est censé avoir été tiré à 12 reprises, le narrative accepté est affaibli davantage quand les experts ont témoigné qu’un examen approfondi n’a révélé aucune cicatrices d'entrée ou de sortie typique d'une blessure par balle.
While Enderlin and France ‘2’, the French television network, have appealed the court’s decision to confirm Karsenty’s rights “to criticize what really happened to Mohammad Al-Dura,” Karsenty isn’t worried because it’s hard to argue against the truth..

 « Vous devez vous rappeler, » il a dit, « comment les Juifs ont été tués pendant des siècles en raison de tels mensonges. Nous devons nous rappeler comment la vérité est la seule arme que nous avons pour nous défendre contre ces mensonges. »

Commentaires

Veuillez vous connecter pour poster des commentaires.


Editorial Staff

Beryl P. Wajsman

Redacteur en chef et Editeur

Alan Hustak

Senior Editor

Daniel Laprès

Redacteur-adjoint

Robert J. Galbraith

Photojournaliste

Roy Piberberg

Editorial Artwork

Mike Medeiros

Copy and Translation

Val Prudnikov

IT Director and Web Design

Editorial Contributors
La Patrie